Krav til mærkning af EU-droner

Droner skal have et produktkvalitets mærke også kaldet CE-mærket. Udover et CE-mærke skal droner også have et klassemærke. Klasserne kaldes C0, ...
Toke Kristian Suhr
Toke Kristian Suhr
  • Artikel
  • 18. august 2020
  • 22 minutter

Droner skal have et produktkvalitets mærke også kaldet CE-mærket. Udover et CE-mærke skal droner også have et klassemærke.

Klasserne kaldes C0, C1, C2, C3, C4, C5 og C6, som du kan læse mere om nedenfor.

Fælles krav

Brugsanvisningen, der følger med dronen, skal være på dansk.

Drone skal have godkendt CE-mærkningen og identifikationsmærkaten med angivelse af droneklassen.

Hvis dronen er klassificeret som et legetøj, er der ikke noget krav om en identifikationsmærkat.

  • KLASSE C0

    En drone i kategori C0 skal opfylde følgende krav:

    1. Har en maksimal startmasse på mindre end 250 g inklusive nyttelast.
    2. Har en maksimal hastighed ved flyvning på 19 m / s.
    3. Kunne nå en maksimal højde over startpunktet på 120 m.
    4. Være sikker med hensyn til stabilitet, manøvredygtighed og kontrol- og videosignal. Hjælpesystemer der kan afhjælpe ulykker ved svigt af flere systemer.
    5. Være designet og produceret på en sådan måde, at risikoen for personskade minimeres under brug. Skarpe kanter bør undgås, medmindre de er teknisk uundgåelige i henhold til designet. Hvis den er udstyret med propeller, skal den være konstrueret på en sådan måde, at enhver skade, der kan forårsages af propelbladene, er begrænset.
    6. Være helt elektrisk.
    7. Hvis udstyret med "follow me", og når denne funktion er aktiveret, skal den være inden for 50 m fra fjernpiloten og kunne hurtigt genvinde kontrollen med dronen.
    8. Markedsført med producentens anvisninger, der indeholder følgende:
      a) Oplysninger om dronens egenskaber, herunder, men ikke begrænset til,
      - klassen for dronen
      - massen af ​​dronen og den maksimale startmasse (MTOM),
      - en generel beskrivelse af den tilladte nyttelast i vægt, dimensioner og andre begrænsninger,
      - udstyr og software til fjernstyring af dronen, og
      - en beskrivelse af fail safe ved tab af kontrollinket.
      b) En brugervejledning.
      c) Oplysninger om operationelle begrænsninger (inklusive, men ikke begrænset til, meteorologiske forhold og dags- og nat-flyvning).
      d) En beskrivelse af alle risici forbundet med flyvning med dronen.
    9. Der skal medfølge en informationsmeddelelse fra EASA, der beskriver de gældende begrænsninger og forpligtelser i overensstemmelse med gennemførelsesforordning (EU) 2019/947.
  • KLASSE C1

    En drone i kategori C1 skal opfylde følgende krav:

    1. Være fremstillet af sådanne materialer og have sådanne ydeevne og fysiske egenskaber, at den energi, der kan overføres til et menneskehoved i tilfælde af kollision ved maksimal hastighed, ville være mindre end 80 J, eller alternativt have en maksimal startmasse på mindre end 900 g, inklusive nyttelast.

    2. Har en maksimal hastighed ved flyvning på 19 m / s.

    3. Kunne nå en maksimal højde over startpunktet på 120 m eller være udstyret med et system, der begrænser højden til 120 m eller til en højde, der kan vælges af fjernpiloten. Hvis højden kan vælges, skal der gives klar information om højden til fjernpiloten.

    4. Være sikker med hensyn til stabilitet, manøvredygtighed og kontrol- og videosignal. Hjælpesystemer der kan afhjælpe ulykker ved svigt af flere systemer.

    5. Har den krævede mekaniske styrke, til at modstå de belastninger, som den udsættes for under brug.

    6. Være designet og prduceret på en sådan måde, at risikoen for personskade minimeres under brug. Skarpe kanter bør undgås, medmindre de er teknisk uundgåelige i henhold til designet. Hvis den er udstyret med propeller, skal den være konstrueret på en sådan måde, at enhver skade, der kan forårsages af propelbladene, er begrænset.

    7. I tilfælde af at forbindelsen brydes, skal den skire flyvning på en pålidelig og forudsigelig metode indtil, at datatransmissionen genoptages, eller flyvningen afbrydes på en måde, der reducerer indvirkningen på tredjeparter i luften eller på jorden.

    8. Hvis det ikke er en drone med vinger, skal du have et garanteret A-lydeffektniveau på LWA bestemt i overensstemmelse med del 13, der ikke overstiger niveauerne i del 15.

    9. Hvis det ikke er et fastvingefly, skal du give oplysninger om det garanterede A-vægtede lydeffektniveau for selve luftfartøjet og / eller emballagen i henhold til del 14.

    10. Være helt elektrisk.

    11. Have et unikt fysisk serienummer, der overholder ANSI / CTA-2063-A-2019 standard.

    12.  Har en direkte fjernidentifikation, der:

      a) muliggør visning af operatørens registreringsnummer i overensstemmelse med artikel 14 i gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 og ethvert yderligere nummer, der er fastsat i registreringssystemet. Systemet skal foretage en kontrol af data, der sendes til UAS-operatøren på registreringstidspunktet. I tilfælde af uoverensstemmelse skal dronen sende en fejlmeddelelse til fjernpiloten.
      (b) i realtid under hele flyvningen, send direkte periodisk transmission fra dronen ved hjælp af en åben og dokumenteret transmissionsprotokol af data der på en sådan måde, kan modtages direkte af eksisterende mobilenheder inden for udsendelsesområdet:

      i) operatørnummer og den kontrolkode, der gives af registreringsmedlemsstaten.
      ii) luftfartøjets unikke serienummer i overensstemmelse med ANSI / CTA 2063,
      iii) dronens geografiske placering og højde
      iv) dronens retning målt udfra fra den geografiske nordpol og dronens jordhastighed vi) en indikation af nødstatus for det ubemandede luftfartøjssystem. c) Reducerer muligheden til at manipulere funktionaliteten i det direkte fjernidentifikationssystem.





    13. Være udstyret med et såkaldt geo-awareness-system, der giver:

      a) en grænseflade til upload og opdatering af data, der indeholder oplysninger om luftrumsgrænserne i forhold til luftfartøjets position og højde, der er indstillet af de geografiske zoner defineret i artikel 15 i gennemførelsesforordning (EU) 2019/947.
      (b) et advarselssignal til den fjernpiloten, når der registreres en potentiel overtrædelse af luftrummet grænser
      ; når positionerings- og navigationssystem fejler.

    14. Hvis dronen har en funktion, der begrænser adgangen til bestemte områder, skal denne funktion konstrueres, så den interagerer godt med dronens flykontrolsystem uden at påvirker flysikkerheden. Derudover skal fjernpiloten modtage oplysninger, når denne funktion forhindrer dronen i at komme ind i disse områder.

    15. Give fjernpiloten en klar advarsel, når batteriet i dronen eller dets kontrolstation når et lavt niveau, så fjernpiloten har tilstrækkelig tid til at lande dronen sikkert.

    16. Være udstyret med belysning for at

      a) dronen skal være manøvredygtigt og
      b) med mindst et blinkende grønt lys for at dronen skal være synligt i mørket, så en person på jorden kan skelne det dronen fra et bemandet fly.

    17. Hvis udstyret har "follow me", og når denne funktion er aktiveret, skal den være indenfor 50 m fra fjernpiloten og kunne deaktiveres hurtigt.

    18. Markedsført med producentens anvisninger, der indeholder følgende:
      a) Oplysninger om dronens egenskaber, herunder, men ikke begrænset til,
      - klassen for dronen
      - massen af ​​dronen og den maksimale startmasse (MTOM),
      - en generel beskrivelse af den tilladte nyttelast i vægt, dimensioner og andre begrænsninger,
      - udstyr og software til fjernstyring af dronen, og
      - en beskrivelse af fail safe ved tab af kontrollinket.
      b) En brugervejledning.
      c) Oplysninger om operationelle begrænsninger (inklusive, men ikke begrænset til, meteorologiske forhold og dag- og nat-flyvning).
      d) En beskrivelse af alle risici forbundet med flyvning med dronen.

    19. En informationsmeddelelse fra EASA indeholdende oplysninger om gældende begrænsninger og forpligtelser i henhold til EU-lovgivningen.

    20. Hvis det er udstyret med et netværksbaseret fjernidentifikationssystem, skal det overholde følgende betingelser: modtaget via et netværk:
      i) Fjernpilotes registreringsnummer og verifikationskode, der er givet af registreringsmedlemsstaten under registreringsprocessen, medmindre den i litra
      a) nævnte konsekvensanalyse mislykkes
      ii) dronens unikke serienummer i overensstemmelse med punkt 11.
      iii) tidspunktet, dronens geografiske placering og dets højde over overfladen eller startpunktet
      (iv) dronens flyvebane målt med uret baseret på den geografiske nordpol og dronens hastighed
      (v) fjernpilotens geografiske placering eller, hvis dette ikke er tilgængeligt, startpunktet.
      vi) en indikation af nødstatus for det ubemandede luftfartøjssystem b) Reducer muligheden for at manipulere funktionaliteten i det direkte fjernidentifikationssystem.
  • KLASSE C2

    En drone i kategori C2 skal opfylde følgende krav:

    1. Har en maksimal startmasse på mindre end 4 kg inklusive nyttelast.

    2. Kunne nå en maksimal højde over startpunktet på 120 m eller være udstyret med et system, der begrænser højden 120 m eller til en værdi, der kan vælges af fjernpiloten. Hvis værdien kan vælges, skal der gives klar information om højden på dronen til fjernpiloten.

    3. Kunne kontrolleres sikkert med hensyn til stabilitet, manøvredygtighed og signal til en fjernpilot som har kompetencer, der er foreskrevet i gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 og i henhold til producentens instruktioner, som krævet under alle forudsigelige driftsforhold til at minimere og indificere fejl i et eller flere systemer.

    4. Har den krævede mekaniske styrke, inklusive enhver nødvendig sikkerhedssystemer, og i givet fald tilstrækkelig stabilitet til at modstå de belastninger, den udsættes for under brug uden at gå i stykker eller deformere.

    5. I tilfælde af en fortøjet drone skal fortøjning ikke overstiger 50 m og have en mekanisk styrke, der ikke er mindre end

      a) aerodynamets maksimale masse ganget med 10 for droner, der er tungere end luft og
      (b) den kraft, der udøves af kombinationen af maksimal statisk trækkraft og aerodynamisk kraft ved den maksimalt tilladte vindhastighed under flyvning ganget med fire for droner, der er lettere end luft.

    6. Vær designet og udført på en sådan måde, at risikoen for personskade minimeres under flyvning. Skarpe kanter bør undgås, medmindre de er teknisk uundgåelige i henhold til designet og prduktionen. Hvis den er udstyret med propeller, skal den være konstrueret på en sådan måde, at enhver skade, der kan forårsages af propelbladene, er begrænset.

    7. Hvis den ikke er fortøjet, og hvis et datalink brydes, skal du have en pålidelig og forudsigelig metode til at genoptage datatransmission eller afbryde flyvninger på en måde, der reducerer indvirkningen på tredjeparter i luften eller på jorden.
      < br>
    8. Hvis det ikke er fortøjet, skal du være udstyret med et datalink, der er beskyttet mod uautoriseret adgang til kontrol- og videostream.

    9. Hvis det ikke er et fly med fastvinge, skal du have en lav hastighedstilstand, som fjernpiloten kan vælge, og som begrænser den maksimale flyveheastighed til 3 m / s.

    10. Hvis det ikke er et fastvingefly skal du have et garanteret A-vægtet lydeffektniveau på LWA bestemt i henhold til del 13, der ikke overstiger niveauerne i del 15.

    11. Hvis det ikke er et fastvingefly, skal du få oplysninger om det garanterede A-vægtede lydeffektniveau for selve luftfartøjet og / eller emballagen i henhold til del 14.

    12. Vær helt elektrisk.

    13. Have et unikt fysisk serienummer, der overholder standard ANSI / CTA-2063-A-2019

    14. Have en direkte fjernidentifikation, der opfylder følgende betingelser:

      a) muliggør upload af operatørens registreringsnummer i overensstemmelse med artikel 14 i gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 og eventuelle yderligere numre, der er fastsat i registreringssystemet. Systemet skal udføre en kontrol, der kontrollerer integriteten af nummeret. I tilfælde af uoverensstemmelse sender dronen en fejlmeddelelse til fjernpiloten de kan modtages direkte af eksisterende mobilenheder i udsendelsesområdet:

      i) operatørens registreringsnummer og verifikationskoden, som medlemsstaten har angivet under registreringsprocessen, medmindre den konsekvensanalyse, der er omhandlet i litra a), mislykkes fysisk serienummer, der overholder standard ANSI / CTA-2063,
      iii) tidsangivelse, dronens geografiske placering og højde over overfladen eller startpunktet,
      hastighed over jorden og
      v) fjernpilotens geografiske placering eller, hvis ikke tilgængelig g, startpunktet,
      vi) en indikation af nødstatus for ddronen

      c) reducerer muligheden for at manipulere funktionaliteten i det direkte fjernidentifikationssystem.

    15. Være udstyret med en geobevidsthedsfunktion, der giver

      a) en grænseflade til at uploade og opdatere data, der indeholder information om luftrumsgrænserne i forhold til gennemførelsesforordning (EU ) 2019/947, der sikrer, at upload og opdatering af disse data ikke forringer deres integritet og gyldighed,
      b) et advarselssignal til fjernpiloten når der opdages et potentielt brud på luftrumsgrænserne og
      c) information til fjernpiloten om dronens status og et advarselssignal, når dets positionerings- og navigationssystem ikke kan sikre et velfungerende geo-awareness-system.

    16. Hvis dronen har en funktion, der begrænser adgangen til bestemte områder i luftrummet, skal denne funktion designes på en sådan måde, at den interagerer godt med dronens flykontrolsystem uden at påvirke flysikkerheden negativt. Derudover skal fjernpiloten modtage klare oplysninger, når denne funktion forhindrer dronen i at komme ind i disse områder.

    17. Give fjernpiloten en klar advarsel, når batteriet i dronen eller dets kontrolstation når et lavt opladningsniveau, så fjernpiloten har tilstrækkelig tid til at lande dronen sikkert.

    18. Være udstyret med a) med belysning til manøvrering af dronen og
      b) med mindst et blinkende grønt lys, så dronen kan ses i mørket, så en person på jorden kan skelne dronen fra et bemandet fly.

    19. Markedsført med en instruktionsmanual indeholdende følgende:

      a) Oplysninger om dronens egenskaber inklusive

      - dronens klasse,
      - dronens vægt (med en beskrivelse af referencekonfigurationen) og maksimal startmasse (MTOM),
      - en generel beskrivelse af nyttelasten og andre mulige begrænsninger,
      - udstyr og software til fjernbetjening af dronen,
      - procedurerne for at uploade fjernpilotens registreringsnummer til fjernidentifikationssystemet | ;
      - og en beskrivelse af, hvordan dronen opfører sig, hvis datalinket er brudt, og metoden til at genoprette kommando- og kontrollinket til dronen.

      b) En klar instruktionsmanual.
      c) Procedure for upload af luftrumsbegrænsninger.
      d) Vedligeholdelsesinstruktioner.
      e) Fejlfindingsprocedurer.
      f) Opgaver om operationelle begrænsninger (inklusive meteorologiske forhold og dag- nat-flyvning.
      g) En beskrivelse af alle risici forbundet med betjeningen af dronen.

    20. EASA-information, der indeholder oplysninger om gældende begrænsninger og forpligtelser i henhold til EU-lovgivning.

    21. Hvis det er udstyret med et netværksbaseret fjernidentifikationssystem, skal det overholde følgende betingelser: modtaget via et netværk:
      i) Fjernpilotes registreringsnummer og verifikationskode, der er givet af registreringsmedlemsstaten under registreringsprocessen, medmindre den i litra
      a) nævnte konsekvensanalyse mislykkes
      ii) dronens unikke serienummer i overensstemmelse med punkt 11.
      iii) tidspunktet, dronens geografiske placering og dets højde over overfladen eller startpunktet
      (iv) dronens flyvebane målt med uret baseret på den geografiske nordpol og dronens hastighed
      (v) fjernpilotens geografiske placering eller, hvis dette ikke er tilgængeligt, startpunktet.
      vi) en indikation af nødstatus for det ubemandede luftfartøjssystem b) Reducer muligheden for at manipulere funktionaliteten i det direkte fjernidentifikationssystem.
  • KLASSE C3

    En drone i kategori C3 skal opfylde følgende krav:

    1. Har en maksimal startmasse på mindre end 25 kg inklusive nyttelast og en maksimal karakteristisk dimension på mindre end 3 meter.

    2. Kunne nå en maksimal højde over startpunktet på 120 m eller være udstyret med et system, der begrænser højden over overfladen eller over startpunktet til 120 m eller til en værdi, der kan vælges af fjernpiloten. Hvis værdien kan vælges, skal der gives klar information om dronens højde over overfladen eller startpunktet under flyvning til fjernpiloten.

    3. Kunne kontrolleres sikkert med hensyn til stabilitet, manøvredygtighed og signal af en pilot med den kompetence, der kræves i gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 og i henhold til producentens instruktioner..

    4. I tilfælde af en fortøjet drone skal du have en fortøjning, der ikke overstiger 50 m og en mekanisk styrke på ikke mindre end a) aerodynernes maksimale massevægt ganget med 10 for droner, der er tungere end luft og b) styrken udøves af kombinationen af maksimal statisk trækkraft og aerodynamisk kraft ved den maksimalt tilladte vindhastighed under flyvning ganget med fire for droner, der er lettere end luft.

    5. Hvis det ikke er fortøjet, hvis et datalink brydes, skal du have en pålidelig og forudsigelig metode til at genoptage datatransmission eller afbryde flyvninger på en måde, der reducerer risikoen for tredjepart i luften eller på jorden. br>
    6. Hvis det ikke er en fastvinget drone, skal du få oplysninger om det garanterede A-vægtede lydeffektniveau LWA bestemt i henhold til del 13 af selve dronen og / eller emballagen i henhold til del 14.

    7. Være helt elektrisk.

    8. Have et unikt fysisk serienummer, der overholder standard ANSI / CTA-2063-A-2019

    9. Have en direkte fjernidentifikation, der opfylder følgende betingelser:

      a) muliggør upload af operatørens registreringsnummer i overensstemmelse med artikel 14 i gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 og eventuelle yderligere numre, der er fastsat i registreringssystemet. Systemet skal udføre en kontrol, der kontrollerer integriteten af nummeret. I tilfælde af uoverensstemmelse sender dronen en fejlmeddelelse til fjernpiloten de kan modtages direkte af eksisterende mobilenheder i udsendelsesområdet:

      i) operatørens registreringsnummer og verifikationskoden, som medlemsstaten har angivet under registreringsprocessen, medmindre den konsekvensanalyse, der er omhandlet i litra a), mislykkes fysisk serienummer, der overholder standard ANSI / CTA-2063,
      iii) tidsangivelse, dronens geografiske placering og højde over overfladen eller startpunktet,
      hastighed over jorden og
      v) fjernpilotens geografiske placering eller, hvis ikke tilgængelig g, startpunktet,
      vi) en indikation af nødstatus for ddronen

      c) reducerer muligheden for at manipulere funktionaliteten i det direkte fjernidentifikationssystem.

    10. Være udstyret med en geobevidsthedsfunktion, der giver

      a) en grænseflade til at uploade og opdatere data, der indeholder information om luftrumsgrænserne i forhold til gennemførelsesforordning (EU ) 2019/947, der sikrer, at upload og opdatering af disse data ikke forringer deres integritet og gyldighed,
      b) et advarselssignal til fjernpiloten når der opdages et potentielt brud på luftrumsgrænserne og
      c) information til fjernpiloten om dronens status og et advarselssignal, når dets positionerings- og navigationssystem ikke kan sikre et velfungerende geo-awareness-system.

    11. Hvis dronen har en funktion, der begrænser adgangen til bestemte områder i luftrummet, skal denne funktion designes på en sådan måde, at den interagerer godt med dronens flykontrolsystem uden at påvirke flysikkerheden negativt. Derudover skal fjernpiloten modtage klare oplysninger, når denne funktion forhindrer dronen i at komme ind i disse områder.

    12. Give fjernpiloten en klar advarsel, når batteriet i dronen eller dets kontrolstation når et lavt opladningsniveau, så fjernpiloten har tilstrækkelig tid til at lande dronen sikkert.

    13. Vær udstyret med a) med belysning til manøvrering af dronen
      b) med mindst et blinkende grønt lys, så dronen kan ses i mørket, så en person på jorden kan skelne dronen fra et bemandet fly.

    14. Markedsført med en instruktionsmanual, der indeholder følgende:

      a) Oplysninger om dronens egenskaber inklusive

      - klasse,
      - dronens vægt (med en beskrivelse af referencekonfigurationen) og maksimal startmasse (MTOM),
      - en generel beskrivelse af den tilladte nyttelast med hensyn til dimensioner, grænseflader og andre mulige begrænsninger,
      - udstyr og software til dronen,
      - procedurerne til upload af UAS-operatørens registreringsnummer til fjernidentifikationssystemet,
      - henvisning til transmissionsprotokollen, der anvendes til direkte fjernidentifikation,
      - lydeffektniveau ,
      - og en beskrivelse af, hvordan dronen opfører sig, hvis datalinket brydes, og metoden til gendannelse af kommando- og kontrollinket til dronen.

      b) En klar instruktionsmanual.
      c) Fremgangsmåde til upload af luftrumsbegrænsninger.
      d) Vedligeholdelsesinstruktioner.
      e) Fejlfindingsprocedurer. < br> f) Oplysninger om operationelle begrænsninger (herunder meteorologiske forhold og dag- og nat-flyvning.
      g) En beskrivelse af alle risici forbundet med flyvning med dronen.

    15. EASA-information, der indeholder oplysninger om gældende begrænsninger og forpligtelser i henhold til EU-lovgivning.

    16. Hvis det er udstyret med et netværksbaseret fjernidentifikationssystem, skal det overholde følgende betingelser: modtaget via et netværk:
      i) Fjernpilotes registreringsnummer og verifikationskode, der er givet af registreringsmedlemsstaten under registreringsprocessen, medmindre den i litra
      a) nævnte konsekvensanalyse mislykkes
      ii) dronens unikke serienummer i overensstemmelse med punkt 11.
      iii) tidspunktet, dronens geografiske placering og dets højde over overfladen eller startpunktet
      (iv) dronens flyvebane målt med uret baseret på den geografiske nordpol og dronens hastighed
      (v) fjernpilotens geografiske placering eller, hvis dette ikke er tilgængeligt, startpunktet.
      vi) en indikation af nødstatus for det ubemandede luftfartøjssystem b) Reducer muligheden for at manipulere funktionaliteten i det direkte fjernidentifikationssystem.
  • KLASSE C5

    Standardscenarie 1 ("STS-01") dækker operation inden for synsvidde i en maksimal højde på 120 m over et kontrolleret område men befolket område ved hjælp af en drone-klasse C5.

    En drone i klasse C5 skal opfylde de samme krav som for klasse C3, bortset fra kravene specificeret i afsnit 2 og 10 i C3. Derudover skal den opfylde følgende krav:

    (1) Ikke være en fastvinget drone, medmindre det er fortøjet.

    (2) Hvis den er udstyret med en geobevidst funktion, skal den opfylde kravene i afsnit 10 for klasse C3.

    (3) Under flyvningen skal den give fjernpiloten klare og præcise oplysninger om dronen højde over overfladen eller startpunktet.

    (4) Hvis det ikke er fortøjet, skal det have en lav-hastighedstilstand, som fjernpiloten kan vælge, og som begrænser hastigheden til maksimalt 5 m / s.

    (5) Hvis det ikke er fortøjet, det være muligt for fjernpiloten at afbryde dronens flyvning, som derved skal:
    (a) være pålidelig, forudsigelig og uafhængig af det automatiske styrings- og dronesystem Dette gælder også aktivering af dette,
    b) at tvinge dronen ned og forhindre motordrevet vandret bevægelse af dronen, og
    c) inkludere funktioner til at reducere dronens kollisionsdynamik.

    (6) Hvis den ikke er fortøjet, skal den tillade fjernpiloten kontinuerligt at overvåge styrings- og kontrolforbindelsens kvalitet og modtage en alarm, når det er sandsynligt, at forbindelsen bryder eller forringes og ellers bringe en alarm ved signalbrist.

    (7) Ud over de oplysninger, der er specificeret i afsnit 15 (a) for klasse C3, skal fabrikantens instruktioner indeholde en beskrivelse af de funktioner, der gør det muligt at afbryde flyvningen i overensstemmelse med kravet i stk. 5.

    (8) En C5-drone kan bestå af droneudstyret som klasse C3 med et ombygningssæt, der sikrer konvertering af klasse C3- til C5-drone. I dette tilfælde skal klasse C5-mærkning anbringes på alt tilbehør. Et konverteringskit kan kun konventere drone i klasse C3, hvis systemet overholder punkt 1 og giver de nødvendige funktioner som beskrevet. Konventeringen kræver ikke ændringer af softwaren til dronen i C3. Konverteringssættet skal være designet, og hvert tilbehør skal identificeres for at sikre en komplet og korrekt installation udført af en UAS-operatør på dronen i.

  • KLASSE C6

    En drone i kategori C6 skal opfylde følgende krav:

    Standardscenarie 2 ("STS-02") dækker operationer, der kan finde sted uden for synet af dronen, og ikke længere væk end 2 kilometer fra fjernpiloten, i en maksimal højde på 120 m over et kontrolleret areal i et tyndt befolket område ved anvendelse af af en drone i C-klasse C6.

    En drone i klasse C6 skal opfylde de samme krav som for klasse C3, bortset fra kravene specificeret i afsnit 2, 7 og 10 for klasse C3. Derudover skal den opfylde følgende krav:

    (1) Have en maksimal flyvehastighed på højst 50 m / s.

    (2) Hvis den er udstyret med en geobevidst funktion, skal den opfylde kravene i afsnit 10 for klasse C3.

    (3) Under flyvningen skal den give fjernpiloten klare og koncise oplysninger om dronens geografiske placering, dets hastighed og dets højde over overfladen eller startpunktet.

    (4) Sørge for funnktioner til at forhindre, at dronen overskrider de vandrette og lodrette grænser for flyvningen.

    (5) Giver hjælpemidler, der gør det muligt for piloten at afbryde flyvningen til dronen, som skal
    : overholde begræsningerne som i stk. 4

    (6) Give funktioner til programmering af dronens flyvning.

    (7) Det skal gøre det muligt for fjernpiloten kontinuerligt at overvåge styrings- og kontrolforbindelsens kvalitet og modtage en alarm, når det er sandsynligt, at forbindelsen vil blive brudt eller forringet.

    (8) Ud over de oplysninger, der er specificeret i afsnit 15 (a) for klasse C3, skal producentens instruktioner omfatte: a) en beskrivelse af hjælpemidlerne, der gør det muligt at afbryde flyvningen i overensstemmelse med kravet i stk. 5 b) en beskrivelse af hjælpemidlerne for at forhindre det ubemandede luftfartøj overstiger de vandrette og lodrette grænser for driftsvolumen og størrelsen af ​​beredskabsvolumen, der kræves for at tage højde for positionsvurderingsfejl, reaktionstid og plads til korrigerende manøvrer, og c) en indikation af den afstand, det ubemandede luftfartøj mest sandsynligt vil have at rejse efter aktivering af midlerne til at afbryde flyvningen i henhold til stk. 5, og som skal tages i betragtning af UAS-operatøren ved bestemmelse af grundrisikobufferen.

Konvertering af ældre droner til C-klasse

Konvertering af en drone, der allerede er tilgængelig på markedet og ikke tilhører nogen C-klasse i henhold til EU 2020/1058, er mulig under følgende betingelser:

  • Nødvendige ændringer skal foretages for at opfylde kravene i EU 2020/1058. Dette skal demonstreres ved at anvende den samme proces som for et nyt produkt.
  • Der skal være en eksisterende vurderingsproces til fremstilling af den originale version af dronen i forhold til dens originale design. Den tekniske dokumentation skal tydeligt angive, hvad der er originalt, og hvad der blev tilføjet under konverteringen.
  • Den konverterede drone skal have det korrekte klasseidentifikationsmærke.
  • Den konverterede drone betragtes som et nyt produkt og vil have et nyt serienummer og en ny overensstemmelseserklæring.
  • Den person, der udfører konverteringen, betragtes som producenten af ​​den konverterede drone med det ansvar, der følger af den.
  • Konverteringen kan ske enten ved at sende dronen til producenten eller ved at ejeren af ​​dronen selv gør det i henhold til producentens anvisninger:

Mulighed 1 - Konvertering hos producenten ("eftermontering")

Konverteringen foretages af producenten eller en underleverandør, der er under producentens ansvar. Processen kan omfatte følgende trin:

  • Producenten tilbagekalder produktet fra ejeren (forbrugeren) eller fra sælgeren.
  • Med henvisning til serienummeret verificerer producenten, at dronen blev fremstillet i overensstemmelse med den oprindelige overensstemmelseserklæring.
  • Producenten gennemfører ændringen, markerer dronen med klasseidentifikationsmærket og tildeler den et nyt serienummer.
  • Producenten markedsfører dronen eller returnerer den til ejeren som et nyt produkt med en ny EU-overensstemmelseserklæring.

Mulighed 2 - Konvertering udført af ejeren

Konverteringen kan udføres af ejeren (forbrugeren) selv i tilfælde, hvor konverteringen kan ske ved en opdatering af dronens firmware. Hele processen skal dog udføres under producentens kontrol. Processen kan omfatte følgende trin:

  • Producenten tilbyder ejeren af den originale drone at sende en anmodning om konvertering. Efter anmodning skal ejeren oplyse producenten om dronens serienummer.
  • Med henvisning til serienummeret verificerer producenten, at dronen blev fremstillet i overensstemmelse med den oprindelige overensstemmelseserklæring.
  • Producenten giver adgang til den aktuelle firmware, og ejeren bekræfter, hvornår droneopdateringen med den nye firmware er udført.
  • Producenten forsikrer, at den pågældende drone ikke længere kan flyve med den gamle firmwareversion.
  • Producenten forsyner ejeren et klistermærke til den nuværende C-klasse og et klistermærke med det nye serienummer samt en ny overensstemmelseserklæring med henvisning til den nye drone og dens serienummer.
  • Ejeren af dronen fastgør klistermærkerne og dækker det gamle serienummer med klistermærket til den nye. Dronens fjernidentifikationssystem opdateres med det nye serienummer samt ethvert operatør-id.