Remote ID til droner
Fra 1. januar 2024 er der kommet nye krav for at droner i Danmark, heriblandt at de skal have det såkaldte Remote ID.
Det gælder for alle droner der har et C-mærke( dog ikke C0) samt de droner der opereres i den specifikke kategori under 120m.
De vil alle være forpligtet til at flyve med en aktiv og opdateret fjernidentifikation kaldet Remote ID, en digital nummerplade til din drone.
Droner mærket C1, C2 og C3 ovs. sælges allerede med et fjernidentifikationssystem som er bygget ind i styringsappen og dronen vil lokalt udsende information relateret til dronens flyvning, såsom dronens position og operatørens registreringsnummer. Dette gøres af sikkerhedsmæssige årsager og for nemt at kunne identificere droner, som muligvis ikke flyver i overensstemmelse med de gældende regler. Også ældre droner (medmindre de er lettere end 250 g) anbefales at være udstyret med et fjern-ID.
Hvis det ikke allerede er indbygget i dronen, kan man købe et remote id modul, der opfylder kravene i droneforordningen som kan tilsluttes dronen.
Men betyder det at jeg nu skal overvåges når jeg flyver?
Bare rolig, herunder vil vi prøve at beskrive grunden til dette nye krav og hvorfor det er en fantastik ting for dronepiloter og vores alle sammen fælles luftrum.
Hvad er Remote ID?
Tænk på Remote ID som et elektronisk nummerpladesystem til droner, der giver myndighederne mulighed for at identificere, hvem der flyver dem. En fysisk nummerplade ville ikke være meget anvendelig på en lille luftbåren drone, så Remote ID sender nummerpladeinformation via radiosignaler til modtagere på jorden.
Alle droner, der vejer mere end 250 gram, skal udsende et signal, der inkluderer deres position og højde samt deres serienummer. Serienummeret vil være knyttet til dine Droneoperatør-registreringsoplysninger i Trafikstyrelsens system, hvilket betyder, at ingen personlige oplysninger vil blive udsendt af Remote ID-funktionen. I stedet vil autoriserede embedsmænd( såsom Politiet), der får serienummeret, være i stand til at slå ejeroplysninger op i Trafikstyrelsens system, på samme måde som de kan kontrollerer oplysninger om køretøjets nummerpladeejer på en almindelig bil.
Reglerne siger, at denne information skal sendes ved hjælp af en radioprotokol, der kan modtages af en almindelig håndholdt modtager, såsom en smartphone eller tablet. Dette betyder det, at droner sender et Bluetooth- eller WiFi-signal, der kan modtages af en smartphone. (Ældre droner, der ikke har denne evne, såvel som hjemmebyggede droner, kan bruge et tilføjelsesmodul til at sende fjern-id-oplysninger.)
Inden for EU vil brugen af netværksdrone-fjernidentifikation være et krav for de kommende U-Space luftzoner. Dette system er designet til at sikre en stabil og sikker forbindelse mellem droner og deres operatører i U-rummet. Det er afgørende for forskellige aktiviteter såsom Beyond Visual Line of Sight (BVLOS) flyvninger, droneleverancer og koordinering af bemandede og ubemandede fly, der deler det samme luftrum. Du kan læse mere om U-space hos Trafikstyrelsens side.
Hvis du ejer en ældre model, skal du muligvis udstyre den med et Remote ID-modul. Fjern-ID-moduler er essentielt en lille boks, der kan installeres på droner for at hjælpe dem med at overholde regler for fjern-ID. Når den er udstyret, kan en operatør sende nødvendige identifikations- og placeringsoplysninger, hvilket sikrer en sikker og kompatibel flyvning.
På EASA's hjemmeside kan du finde en komplet liste over godkendte producenter af disse remote id moduler.
Husk dog, at dette modul ikke er nødvendigt til nyere modeller, da det kommer integreret med enheden.
Hvorfor Remote ID?
Dronebranchen vokser op. For et årti siden var det at flyve med en drone bare en sjov hobby, der tiltrak nysgerrige blikke.
I dag er droner overalt, og de udfører vigtigt og endda livreddende arbejde samt giver et kreativt udløb for sjove, fotogene flyvninger. Efterhånden som droner blev mere almindelige, har myndigheder over hele verden udviklet regler for at tilskynde til sikre og produktive droneflyvninger, mens de beskytter fly og helikoptere i luften samt mennesker og ejendom på jorden.
Remote ID skaber en fælles og konsekvent måde for myndigheder at overvåge luftbårne droner og identificere, hvem der flyver dem. I lighed med en nummerplade til en bil vil denne nye metode til ansvarlighed fra luften gøre himlen mere sikker, forbedre offentlig accept af droner og åbne nye muligheder for, at dronepiloter rutinemæssigt kan flyve på måder, der indtil nu har været begrænset af sikkerheds- og sikkerhedsmæssige årsager – som at flyve om natten eller direkte over mennesker. Det bliver nemmere at kunne lave regler der favner piloter fordi det bliver nemmere at kunne finde afstikkere og droner der flyver steder de ikke må eller på måder der bringer dem selv, andre mennesker eller infrastruktur i fare. Det bliver lettere at få lov til mere fordi resten af luftfarten kan "se" hvor dronerne er og skal ikke være nervøse for at de pludselig dukker op steder de ikke er beregnet.
Hvordan aktiverer jeg Remote ID?
Hele processen er ganske ganske simpel.
Du skal allerførst hvis du ikke allerede har det registrerer dig som droneoperatør på Trafikstyrelsens side Droneregler.dk
Her vil du modtage et mail med dit operatørnummer samt en 3-cifret sikkerhedkode.
Når du har fundet disse to numre tænder du din drone og fjernbetjening og åbne din app( i dette eksempel DJI Fly).
Tilgå din menu i højre hjørne og under safety rulle ned til UAS Remote Identification undermenuen.
Herinde skal du så taste din Droneoperatørnummer efterfulgt af din sikkerhedskode i formattet xxxxxxxxxxxxx-xxx( Husk bindestreg mellem nummeret og sikkerhedskoden)
Din drone sender nu dets nummerplade ud og kan aflæses. Husk at private personer kan kun se nummeret og ikke yderligere mens at Politi og andre relevante myndigheder kan slå dette yderligere op skulle der være tale om en sikkerhedsrisiko eller ulovlig flyvning.
Her er et eksempel hvordan det ser ud på en alm telefon via Drone Scanner appen til Android.