Dispensation hos Trafikstyrelsen
Bemærk! Pr. 1/9-2016 er kravet om driftshåndbøger og dispensationsansøgning frafaldet hos Trafik- og Byggestyrelsen, i forbindelse med droneflyvning. I stedet er dronebeviset blevet indført, som udstedes af godkendte droneskoler - inkl. os hos Droner.dk - efter et afsluttet og bestået dronebevis-kursus. Her kan du læse mere om dronebeviset og dronebevis-kurset.
I Danmark har Trafikstyrelsen udstukket en række bestemmelser for luftfart med droner. Disse love er nedfældet i bestemmelsen BL 9-4. Lovene er udarbejdet med særligt hensyn til privatlivets fred og menneskers sikkerhed. Her ses et udsnit af de vigtigste regler:
- Minimum afstand til offentlige flyvepladser: 5 km
- Minimum afstand til bymæssig bebyggelse: 150 m
- Minimum afstand til større offentlig vej: 150 m
- Flyvehøjde med må ikke overstige: 100 m
Et mere detaljeret afsnit om de konkrete regler i Danmark kan findes her.
Dispensation fra Trafikstyrelsens bestemmelser
Disse regler kan virke hæmmende, hvis man ønsker at anvende droner til erhvervsbrug. Derfor har Trafikstyrelsen åbnet op for muligheden for at søge om dispensation fra lovgivningen (BL 9-4). Det kan lade sig gøre, hvis dronen anvendes til:
- Test
- Forskning
- Kommercielle formål
Hvis du får dispensation, skal du overholde en række mindre begrænsende bestemmelser for droner til erhvervsmæssig brug, AIC B 08/14.
Reglerne for erhvervsmæssig flyvning
Hvis din virksomhed eller organisation får tildelt en dispensation, forholder det sig ikke sådan, at man kan flyve hvorend det passer en. Med dispensationen flyver man under mere lempelige regler, men der stilles ligeledes højere krav til sikkerhedsmæssige procedurer. I det følgende ses en oversigt over forskellen på reglerne for privat og erhvervsmæssig flyvning med UAS:
Regler for flyvning med dispensation | ||||
Område | Privat (BL 9-4) | Erhverv (AIC B 08/14) | Note ifb. erhverv | |
---|---|---|---|---|
Minimum afstand til offentlige flyvepladser | 5 km | 2 km | Max. højde på 40 m | |
Minimum afstand til bymæssig bebyggelse | 150 m | 0 m | Hvis område er afspærret | |
Minimum afstand til større offentlig vej | 150 m | 50 m | Hvis det ikke generer trafikken | |
Flyvehøjde med må ikke overstige | 100 m | 100 m | Som udgangspunkt kan dette ikke ændres | |
Minimum afstand til uheldssteder | 200 m | 0 m | Hvis særskilt tilladelse indhentes | |
Minimum afstand til politistationer, fængsler og arresthuse | 150 m | 0 m | Hvis særskilt tilladelse indhentes | |
Minimum afstand til kongehusets ejendomme | 150 m | 0 m | Hvis særskilt tilladelse indhentes | |
Minimum afstand til militære områder | 150 m | 0 m | Hvis særskilt tilladelse indhentes |
Kravene for en dispensationsansøgning
Af disse bestemmelser fremgår det, at man skal have udarbejdet følgende for at kunne blive taget i betragtning til en dispensation:
Procedure i forbindelse med dispensationsansøgning
Når de nødvendige dokumenter er på plads, findes der en trin-for-trin guide til ansøgningens format inde på Trafikstyrelsens UAS-side.
I forbindelse med denne ansøgning, skal der redegøres for flyveerfaring med virksomhedens- eller organisations droner i driftshåndbogen. Her er det anbefalet at vedhæfte en logbog med dokumentation for minimum 10 timers flyvning.
Ved behandling ansøgningen hos Trafikstyrelsen kan man blive indkaldt til en flyveprøve, hvor piloten i fællesskab med en censor simulerer en fiktiv operation på en flyveplads. I denne prøve er det både flyveegenskaber, procedurer, love og regler, som der bliver gennemgået og lagt vægt på. Her kan de være en fordel, hvis du har taget et kursus for erhvervspiloter.
Du kan være sikker på at blive kaldt til prøve ved en kategori 1B- og 2-dispensation. Kategori 1A-ansøgninger kan gå direkte igennem uden prøveindkaldelse.
Har du spørgsmål, som du ikke fik svar på?
Hvis du brænder inde med nogle spørgsmål, som vi ikke besvarer i denne artikel, er du velkommen til at skrive en kommentar nedenfor. Vi vil derfor forsøge at svare tilbage hurtigst muligt med et omfattende svar.